En tur til Danmark, April 2015

Gammel Skagen

Det er efterhånden blevet rutine at tage turen mellem München og Danmark, hvad enten det går til familien i Jylland eller på vennebesøg i Københavnsområdet. Billeje i Danmark er så dyrt, at det overskrider grænserne for hvad der er uanstændigt, og derfor er det ikke nogen reel mulighed at flyve op fra München og leje en bil. Istedet lejer vi bilen i München og bruger så de godt 12 timer på motorvejen, som det tager at komme frem. Så har vi bilen til rådighed OG sparer penge. Det virker for os, og turen - selvom den tager så mange timer - er faktisk ikke slem. Vi skiftes til at køre og så er det blevet en god vane at tage afsted sidst på aftenen, så vi ankommer næste formiddag. Lidt trætte, jovist, men ikke mere end at en middagslur kan rette op på skaderne.

Fordelene ved at køre om natten er mange. Mindre trafik. Færre køer og lidt færre lastbiler. Det vil sige, sådan er det normalt. Denne gang røg vi ind i snestorm og glatføre. Vi hilste på stort set samtlige af europas lastbiler! Og så har vi nok også set størstedelen af alle de vejarbejder der pt. er igang op gennem Tyskland. Men efter 13 timer ankom vi til min families sommerhus på Djursland. Med ømme bagdele og poser under øjnene. Anton derimod var helt udhvilet efter en god nats søvn i barnestolen på bagsædet. Han er vant til at køre i bil, og elsker det. Det er ret heldigt!

Vejret stod på typisk dansk forårsvejr. Det vil sige, skiftende. Solskin, regn, blæst. Og så solskin igen. Vi nød et par eftermiddage i solen på terrassen, med en kold øl fra et dansk mikrobryggeri i hånden. Selvom vi i München er godt vant hvad angår øl, så må jeg indrømme at jeg er glad for at have mulighed for at smage på nogle af de mange gode, danske øl der findes. Lad det være et godt råd til andre rejsende der kommer til Danmark, og som kan lide en øl i ny og næ!

I den idylliske by Ebeltoft besøgte vi områdets absolutte hovedattraktion Fregatten Jylland. Jeg har set den før, et par gange i min barndom. Og så for omkring 10 år siden. Jeg kan huske at den lå i Ebeltoft havn under tag og i en ganske sørgelig forfatning. Uden master og sejl. Hvis ikke der var kommet kapitalstærke, skibs-interesserede investorer til, så var den formentlig rådnet op. Men så satte Mærsk McKinney-Møller en hel del penge i restaureringsprojektet og Fregatten Jylland kom i tørdok, fik master og sejl på og ligger idag på land. Gennemrestaureret og i hvad der for udenforstående ser ud til at være en ganske god stand. Der er indrettet udstillinger inde på selve skibet der i detaljer forklarer om livet ombord, dengang for over 100 år siden da skibet havde sin storhedstid. Allerede inden man når helt ud til skibet kommer man igennem en spændende udstilling om søfart gennem tiderne i Danmark. Og om krig på havet. Der er skattejagt for børn, der sikrer at man må holde godt øje med hvad der sker i udstillingen og huske på hvad man lærer efterhånden som man kommer igennem. Anton endte (med lidt hjælp fra undertegnede) med at klare opgaverne og fik en belønning da vi var færdige. Vi tilbragte nogle spændende timer på museet og i udendørsarealerne, og kan varmt anbefale andre børnefamilier et besøg her.

En anden spændende familie attraktion i nærheden af Ebeltoft er Ree Park Safari. Dyr fra 5 kontinenter og masser af aktiviteter for børn i alle aldre. Vi tog en safari-tur gennem det enorme område og så strudse, giraffer og næsehorn på nært hold. Et andet sted i parken har man lavet en kilometer-lang gangbro der går hen over indhegningerne, så man oppe fra kan kigge ned på tigre, løver, ulve, bjørne mv. Ree Park Safari gør efter sigende meget indenfor avl af dyr, og gør meget ud af at dyrene skal have gode forhold. Masser af plads. Så jeg kan sådan set godt forstå at prisen for at komme ind ligger lidt i den høje ende. Den totale pris for en hel familie får så endnu et hak opad hvis man ønsker at tage en safari-tur (som reelt er eneste mulighed for at komme til at se alle dyr!). Måske skulle man bare inkludere safari-turen i prisen, eller sætte den lidt ned… Det var lidt pebret! Men et besøg værd er det nu alligevel og safari-turen er et højdepunkt for hele familien!

Efter nogle dage i sommerhus med familie, grillmad (den solide gas-grill kom i brug hele to gange!) og jagt efter påskeæg, gik turen til Danmarks nordligste punkt. Vi havde indlogeret os et par dage i Gammel Skagen i en meget hyggelig ferielejlighed. Desværre ikke med havudsigt, men havets brusen bag klitterne kunne høres klart og tydeligt. Og blot et par hundrede meters gang fra huset havde vi så udsigt, masser af klitter og “Skagen-stemning”… Lyset ved Skagen er ofte beskrevet som noget ganske særligt. Det skyldes at havet giver gen-skind fra tre sider. Det er svært at beskrive, men de specielle farver man ser på malerier af Krøyer, Ancher mv - de såkaldte “Skagens-malere” - er ihvertfald flot gengivet på lærrederne. Desværre kunne vi ikke besøge Skagens Museum, der var lukket på grund af ombygning. Det var lidt en streg i regningen, men så har vi en god grund til at komme tilbage igen en anden gang!

Man kommer naturligvis ikke til Skagen uden at tage HELT op til toppen af Danmark. Grenen. Her kan man prøve at stå med fødderne i både Skagerrak og Kattegat. Vi smed nu ikke skoene og dyppede heller ikke fødderne. Det var simpelthen for koldt, selvom solen skinnede fra en næsten sky-fri himmel. Kulden til trods havde vi alle et par fantastiske timer i den friske luft!

Skagen er et udsøgt feriemål for både udenlandske såvel som danske gæster. Det betyder også at området er “gearet” til at leve op til de forventninger der stilles fra de mange betalende gæster. Hvert år, særligt i uge 29, dukker “kapitalstærke” turister fra Nordsjælland op i Skagen. Det er blevet en tradition at netop denne uge er ekstra “intens”. Men også resten af sæsonen er der god gang i handlen, og hovedgaden i byen har alt hvad hjertet begærer af “high-end” butikker. Vi fik også shoppet og således suppleret op af danske designer-kaffekopper… Der er røget et par stykker siden vores sidste besøg i Danmark!

Skagen Bryghus er et sted man ikke må glemme! Vi kiggede indenfor til frokost. Øllene er fantastiske - prøv “Skawskum” - og nyd “Skagenskud” dertil - en variant af Stjerneskud, retten som er et absolut MUST når man besøger Danmarks vestkyst!

Skagen Bryghus

Tag varmt tøj og gode sko med når I besøger Skagen. Man går meget i naturen, og man får meget frisk luft. Og så sover man så dejligt om natten! Om aftenen, inden sengetid, gik vi ned til havet for at nyde solnedgangen. Lyset var omend endnu mere fantastisk som solen gik ned bag horisonten, end det havde været i løbet af dagen. Man står lige så stille og tænker over hvor smuk og forunderlig verden er, mens man lytter til bølgernes brusen.

På vej tilbage sydover, og hjemad mod München blev det tid til et par visitter hos familie og venner. Og så nåede vi ind til Lindholm Høje - et sted der længe har stået på vores “to-do”-liste. Stedet er en gammel vikinge-gravplads. Dét i sig selv er fascinerende at betragte - bortset fra larmen fra kragerne i de omkringliggende træer, og Aalborg Lufthavn som ligger ude i horisonten, hvor flyene med jævne mellemrum lander og letter. Men ellers kunne man næsten tænke sig tilbage til vikingetiden.

Ved siden af pladsen, lidt inde mellem træerne, ligger Lindholm Høje Museet, med udstillinger om vikingetiden og om datidens Danmark. Det var meget spændende. Vi var alle tre fascinerede. Der var en informativ skattejagt for børn og præmien var at blive slået til “ægte viking” - hvilket Anton var meget stolt af. Personalet på museet havde tid og overskud til at forklare og Anton lagde betydeligt beslag på deres tid! Han opdagede til sin store skræk at ægte vikinger faktisk ikke havde horn i deres hjelm. Det var for upraktisk. Horn i hjelmen er altså noget litteraturen og filmindustrien har fundet på. Den godtog Anton ikke lige med det samme og han kom op at diskutere med museumsinspektøren, som venligt men bestemt forklarede ham at hans helt fra “Wickie”-bøgerne (tyske børnebøger - iøvrigt skrevet af en svensker) altså ikke kunne være en ægte viking med horn i hjelmen. Et stykke tid efter besøget, ude på motorvejen, havde dette faktum dog fundet sig til rette i hans tanker, og bliver nu accepteret som værende netop et faktum! Hans venner i børnehaven her i München er blevet briefet om Wickies fejlagtige udrustning.

/Anders

Se flere billeder fra vores Danmarkstur her!

Klik her for at se vores top 10 liste over favoritsteder i Danmark!