Togtur til Danmark, August 2015

Vi tager i sagens natur forholdsvis ofte til Danmark for at besøge familie og venner. Som regel flyver vi eller kører i bil. Det har hidtil været langt det billigste for os. At køre med toget har ikke været en realistisk mulighed.

Togbilletter er dyre i Europa. Faktisk så dyre, at jeg ofte har spurgt mig selv hvordan de overhovedet kan sælge noget som helst. Men det kan de, for togene er som regel fyldte - i feriesæsonen endda til bristepunktet - og når det gælder pendlertrafik er jeg da også klar over at det er både billigere og nemmere end andre transportmuligheder. Der gives jo trods alt rabatter.

Men som ferie-rejse metode har det altså sjældent været en attraktiv mulighed. Men så faldt vi nu alligevel over et godt tilbud hos Deutsche Bahn (DB) og vi slog til. Børn under 14 år kommer gratis med under ledsagelse af forældre eller bedsteforældre, så det var faktisk overkommeligt.

Årsagen til turen var at Anton’s børnehave er totalt ferielukket i hele August måned. Det ville blive nogle meget lange uger hjemme, hvis ikke der skete lidt hen over sommeren. Alexandra havde ikke mulighed for at holde ferie med os i mere end den første uge. Den tilbragte vi så med vandreture i Alperne og afslapning i München. Men 2 uger blev afsat til en “herretur” i Danmark.

Vi havde reserveret siddepladser i et ICE-tog. Anton har siden vi kom hjem fra jordomrejse ønsket sig noget så brændende at komme til at køre med de hvide lyn, der snor sig gennem landskabet. Vi har ofte set dem fra motorvejen når vi har været på farten, og hver gang har Anton sagt at han hellere ville køre med tog end med bil. Vi har hver gang lovet ham at vi nok skulle tage en tur! Og nu blev det så til virkelighed.

ICE-togene er blandt Europas hurtigste toge. En gennemsnitsfart på omkring 230 km/t er ikke ualmindelig. En enkelt gang spottede jeg på info-tavlens speedometer at der stod 265 km/t. Med sådan en fart er det ingen sag at nå fra München til Hamborg på godt og vel 6 timer. Og vi ankom til tiden. Så havde vi lige 40 minutter, inden turen gik videre med almindeligt regional-tog til Flensborg, hvor vi skulle skifte til et dansk IC3-tog…

Sidste stop med toget!

Herefter gik det nedad bakke med de positive oplevelser!

Knapt havde vi passeret grænsen før en venlig mand kom og meddelte os at vi skulle skifte togstamme i Rødekro. Det gik dog nemt og vi kom til Fredericia, hvor vi skulle skifte til toget mod Struer. Så fik vi at vide at toget ville blive erstattet af tog-busser fra Brande og det sidste stykke mod Struer, på grund of sporarbejde. Nuvel, det ville så koste os en ekstra time, før vi ville være fremme - klokken lidt i to om natten! Klokken var 2300 og Anton var nu mere eller mindre faldet i søvn, så det kunne jeg ærligt talt ikke rigtig overskue.

Jeg ringede til min mor som skulle hente os i Struer og fik hende dirigeret mod Brande i stedet. Derved sparede vi en bustur - og var fremme i Lemvig, vores bestemmelsested, cirka halvanden time tidligere!

Når man rejser med børn må man regne med at de omstiller sig i et andet tempo end vi voksne. Og man må også påregne at de i perioder kan klare sig med mindre søvn. Anton var frisk næste morgen klokken lidt i ni. Det måtte jeg så også være. Det gik fint og vejret var fantastisk.

Søndervig

Jeg har altid holdt meget af at komme på den jyske vestkyst. Jeg synes naturen er fantastisk. Det blæser stort set altid, men hvad gør det? Havets mægtige bølger, de stejle skrænter som vandet æder sig ind på år efter år og de nærmest endeløse sandstrande er noget der frisker op og klarer hovedet på nærmest magisk vis!

Hver sommer er der sandskulptur-festival i Søndervig. Vi er tit kørt forbi og har set det udefra. Men i år var temaet “Dinosaurer” og så var sagen jo klar. Anton førte an gennem udstillingen og berettede om arternes latinske navne og om hvorvidt de var kød- eller planteædende. Han var fyr og flamme. Vi checkede indimellem hans forklaringer på de opsatte skilte, som fortalte om arterne. Anton havde altid ret. Man undrer sig over hvor meget sådan et lille hovede kan rumme! Men hvorfor kan han så ikke kan huske at rydde op på sit værelse…?! Udstillingen kan klart anbefales til hele familien og der er endda et kæmpe område hvor børn selv kan få lov til at prøve kræfter med at bygge slotte, skulpturer og andet i sand.

Igennem de år hvor jeg er kommet i Lemvig, er der sket meget. Senest har man totalrenoveret havnen, og der er lagt an til at et større antal lystbåde nu kan lægge til. Det giver en del mere turisme og liv til byen. Særligt tyskere synes at være begejstrede. Også Thyborøn har oplevet en stærk fremgang. Og særligt når vejret er godt, kan jeg virkelig godt forstå folks begejstring. Da vi skulle besøge Thyborøn gjorde vi en tur ud af det, og tog “grisen” fra Lemvig. Det tager en halv time og er et stort eventyr for en 5-årig dreng, med interesse for tog. På turen standser man ved små trinbrætter og læ-skure. Tænk, der ligger sågar en “Victoria Street Station” - på Harboøre Tange!

Familier må endelig ikke glemme at besøge Jyllands Akvariet og Kystcenteret i Thyborøn. Jyllands Akvariet har en fin samling af fisk og havdyr fra havene omkring Danmark. Kystcenteret handler om havenes indvirkning på landets kyster. Det er sjov og informativ underholdning for hele familien. Kystcenteret dog måske mest til børn fra 7-8 år og opefter. På havnen findes nogle gode og prisfornuftige spisemuligheder, hvis man er glad for fisk.

I Lemvig Fjord kan man hygge sig med at fange krabber fra badebroerne. Der er mange krabber! Rigtig mange! Vi satte noget spege-skinke på små fiskestænger med nogle små plastik-klemmer. Og så kunne vi ellers bare ligge på maven og hive krabber op i spanden. Vi smed dem dog ud igen, eller lod dem løbe om kap tilbage til vandet. Anton var fyr og flamme!

Vi nåede også østover til Djursland. Familiens sommerhus ligger på nordkysten af Djursland og her er vandet ved stranden meget lavt. Adskillige hundrede meter ud kan man gå i vand til knæene. Vi hyggede os med at filme under vand (ikke meget at se) og flyve med drager i det kraftige blæsevejr. Det var nogle små og lette drager, så Anton kunne være med og han nød det i fulde drag!

Vi kiggede os lidt omkring på Djursland i det gode sommervejr. Og så blev det ellers til besøg hos venner og familie sådan “in between” - Ialt 10 gode dage, inden turen gik med ICE-tog tilbage til München.

Først skulle vi dog med tog fra Vejle til Hamborg. Det var danske DSB og det gik denne gang helt fortrinligt! Undervejs var vi temmeligt forsinket på grund af sporarbejde i Nordtyskland. Men loko-føreren nåede at indhente det, så vi ankom lige tids nok til Hamborg, hvor vi heldigvis ikke skulle løbe langt for at nå det næste tog.

Et godt råd: HUSK at bestille pladsbillet! Alt for mange rejsende har ikke reserveret plads når de stiger ombord og det giver en del uro i kupéerne når de der så har bestilt plads insisterer på at få den. Meget ofte undredes folk over at de blev bedt om at rejse sig og afgive pladsen til rette vedkommende. Jeg kan forstå at det kan være svært at få pladsreservation hvis man booker rejsen mere eller mindre spontant, men prøv nu alligevel. For din og dine medrejsendes skyld!

I de tyske togkupéer hvor vi sad, blev vi både på ud- og hjemturen sat ind i stillekupéer. Det kan undre lidt i betragtning af at jeg udtrykkeligt havde skrevet at jeg rejste med barn. Anton er 5 og kan godt være stille i længere tid. Men 6 timer er alligevel lang tid på iPad og hovedtelefoner. Vi hyggede os dog også med malebøger, lidt (sagte) højtlæsning og musik (på hovedtelefoner!) - og så spisning de medbragte madpakker. Alligevel fik jeg ondt af den gamle - noget arrige dame - der gentagne gange bad andre rejsende om ikke at tale i mobiltelefon og om at tale lavt. Hun kom ikke hen til os og sagde noget… Det var da altid noget!

Ved ankomst i München var klokken godt 0100 om natten og Anton havde sovet den sidste time. Han var temmelig vranten da vi skulle ud, men heldigvis stod Alexandra klar til at tage over. Næste morgen var han frisk igen… lidt for tidligt!

/Anders

Klik her for at se billeder!

Klik her for at læse mere om Danmark!

Klik her for at komme tilbage til blog-oversigten!