Viewing entries in
Australien

Comment

Hvordan jeg mødte min australske fætter...

For en del år siden sad jeg til frokost hjemme hos min Oma i München og spurgte hende om ikke vi tilfældigvis havde noget familie ét eller andet sted i verden, som jeg kunne besøge og således holde noget ferie billigt. Hun fortalte en historie om hendes niece, som rejste fra München til Chile, tilbage igen, og siden til Australien hvor hun blev. En interessant historie, selvom jeg vist ikke bed mærke i alle detaljerne.

Melbourne

Det er næsten ikke til at tro, men nu har vi allerede været i Melbourne i godt to uger og vores tid i Australien er så småt ved at være forbi! Det forekommer mig at vi kun lige akkurat er ankommet til dette land for et øjeblik siden!

Great Ocean Road og ankomst i Melbourne

Efter vores tur igennem Flinders Ranges og Barossa Valley, var vi klar til at få lidt havgus gennem håret igen. Vi kørte ned langs kysten syd for Adelaide, for at starte vores tur langs “The Great Ocean Road”.

Flinders Ranges & Barossa Valley

Efter at have fået en fantastisk introduktion til de australske vindistrikter i Clare Valley, var vi i sidste uge klar til at få en vildmarks oplevelse. Vi kørte fra Auburn i Clare Valley til Wilpena midt i Flinders Ranges Nationalpark og checkede ind på et “resort” midt i skoven. Resort er vel så meget sagt, for det var ret spartansk, men det var til gengæld en af de campingpladser der kommer i Top 5 over steder hvor vi hidtil har været.

Ind i vinlandet...

Efter 10 dage i Sydney, tog vi i fredags flyet til Adelaide, for at begynde den Sydaustralske del af vores rejse. Vi var blevet meget glade for Sydney, så det var faktisk med et lidt tungt hjerte at vi tog afsted. Det var rart at have sin egen lejlighed for en tid. Livet i en campervan er jo lidt spartansk, og selvom vi generelt er blevet glade for denne rejseform, så er der en del områder hvor vi er temmeligt begrænsede. Madlavning og indkøb for at nævne de til dagligt mest åbenlyse steder. Vi kan ikke købe stort ind og der ER trods alt grænser for hvad man kan fremtrylle på et par gasbrændere, eller i et fælles køkken på en campingplads.

2 Comments

Sydney

Lige så længe jeg kan huske tilbage, har jeg drømt om at komme til Sydney. Af mange grunde. Jeg har læst og hørt så meget om Australiens største by. Sikkert også fordi det er den internationalt bedst kendte by i Australien. I Danmark lægger vi naturligvis også mærke til byen fordi danske Jørn Utzon har tegnet byens ubetinget vigtigste vartegn: Sydney Opera House. Og så var der vist noget med en Olympiade i 2000, hvor Kronprins Frederik mødte Mary.

Campingpladser og venskaber

Efter at have boet 5 uger i vores campervan, “Moonbat”, var det idag tid til at levere den tilbage til Spaceship Australien. Det var lidt vemodigt, eftersom vi var faldet godt til med den trange plads og de faste rutiner det kræver for at holde bare nogenlunde orden på vores ting og sager. Det tog et par dage, men så var vi også helt på det rene med hvad det krævede af os og hvilke fantastiske muligheder der lå deri.

Ellis Beach & Cape Tribulation!

Vi befinder os fortsat ved kysten og er kommet et godt stykke nord for Cairns. Vi er nået så langt nordpå, som vi havde planlagt at komme her i Australien. Og så er vi endda kørt lidt sydpå igen. Vores nordligste mål, Cooktown, viste sig at være en stor skuffelse.

Comment

Regnskove, strande og kænguruer!

Vi er nu ankommet til Cairns og har været undervejs i campervan’en i godt tre uger. Og egentlig skulle det så småt til at gå sydover. Men vi har besluttet at forlænge lejeperioden med i alt to ekstra uger, så vi kan opholde os så længe som muligt i det nordlige Queensland. Her i troperne er “den tørre årstid” netop begyndt. Det virker så lidt underligt på os, at vi igennem den seneste uges tid har oplevet det ene tropiske regnskyl efter det andet. Og tro mig, når det regner i troperne, så kommer der altså regn! Men alle de lokale insisterer på at det er ret så udsædvanligt for årstiden. De slår ud med armene, og satser på bedre vejr i morgen.

På vej mod Cairns

Vi har nu været på farten med vores campervan i to uger. Vi er så småt ved at have fundet en god rutine. Det er sparsomt med pladsen, og derfor fandt vi hurtigt ud af, at det er vigtigt med en vis orden. Selvom man ikke altid lige er i humør til at rydde ordentligt op efter sig, eller få pakket alting tilbage på sin plads om morgenen inden man forlader campingpladsen for at køre videre, så har erfaringen nu vist os, at den slags nøjsomhed betaler sig. Efter at have ledt efter lommelygte og adapter et par gange for meget, fandt særligt jeg ud af, at jeg lige så godt kunne lægge tingene korrekt på plads med det samme, og dermed altid vide hvor tingene er! Alexandra’s motto: “Kun en opryddet bil er en sikker bil!” har sin berettigelse!